Ifølge Aftenposten den 20.10.2014 skal jævla jøde nå være det vanligste skjellsordet i norske skolegårder. Det til tross for at det kun befinner seg 160 jødiske skolebarn i hele Norge, fordelt på alle skoletrinn. Trenden knyttes til (økende) antisemittisme. Norge anses for å være det mest antisemittistiske land i Skandinavia – med sine ca 15 prosent antisemittister (kilde: Aftenposten).
Selv ville jeg være forsiktig med å trekke altfor bastante konklusjoner, basert på skolegårdsretorikk. Særlig fordig homo og hore også ble trukket frem som vanlige skjellsord. Men hva er fellesnevneren for jøde, homo og hore, hva angår norske skolegårder? De er omtrent like fraværende alle sammen. Hadde jøder, homoer eller horer derimot vært i majoritet, hadde muligens saken stilt seg en smule annerledes. Det er likevel ingen grunn til å kimse av saken, hvilket norske lærere, igjen ifølge Aftenposten, synes å gjøre. De sammenligner det å bli kalt for jævla jøde med å bli kalt for jævla vestlending – og ønsker tydeligvis ikke fokus på akkurat dette. Det kan jeg for så vidt være enig med dem i, forutsatt at uttrykket er brukt på ubetenksom ungdommelig vis. Men det er det jo ikke, så lenge man stempler jenter som horer og gutter som homoer. Eller kaller dem man ønsker død og begravet for jævla jøde. Det er holdninger som oser av manglende respekt – og som sådanne bør skolen jobbe for å komme dem til livs.
Som oppvokst i Norge på 1960-tallet, med Anne Franks dagbok på nattbordet og innpodningen om at Adolf Hitlers massemord på jødene var et bestialsk folkemord, kan jeg vanskelig forså at barn og barnebarn av mine medborgere blir mer og mer antisemittiske. Jeg forutsetter at man evner å skjelne mellom israelsk utenrikspolitikk og norske jøder. Men, som en (anonym) sier til Aftenposten: Hvis du går på en skole med et stort muslimsk miljø, tror jeg ikke at det første du gjør er å rekke opp hånden og fortelle om din jødiske avstamning. Jeg for min del tror at det kan være her hunden ligger begravet, hvilket også er med på å forklare norske læreres uvilje mot å stikke hånden ned i hvepsebolet. Hvem ønsker vel å bli beskyldt for å være rasist?
Rasismebeskyldningene kommer tettere enn hagl, hver gang noen prøver å stille kritiske spørsmål ved oppførselen til mennesker med unorsk bakgrunn. I stedet for å fokusere på den eller de gruppene det gjelder, går man bredt ut til alle, sannsynligvis av frykt for å bli beskyldt for diskriminering eller regelrett rasisme. Et godt eksempel på dette er omskjæring av pikebarn, en tradisjon (uskikk) knyttet til enkelte somaliske miljøer. For å komme kjønnslemlestelse til livs, ønsket man å foreta en fysisk undersøkelse av småjenter. Men ikke bare de somaliske jentene som kunne være i faresonen, men alle jenter i en viss alder.
Aftenpostens (anonyme) kilde peker på muslimske miljøer. Det burde ikke komme som noen bombe på noen at enkelte muslimske miljøer, også i Norge, ønsker død over jøder og Israel jevnet med jorden. Det er bare å gå inn på Facebook, YouTube eller andre nettsider og lese hva som står skrevet der. I en tid hvor vi ser tendensen til en økende radikalisering av enkeltindivider med muslimsk bakgrunn, er det viktigere enn noensinne å drive holdningsskapende arbeid, for å få ungdommene inn i (tilbake til) folden og holde dem der. Her har skolen et enormt ansvar. Det fordi flere av disse ungdommenes foreldre vil ha samme oppfatning av jøder som sine barn – høyst sannsynlig knyttet til konflikten mellom Israel og palestinerne. Det nytter derfor ikke bare å be lærere være ekstra oppmerksom i forhold til mobbing. Skolen må tørre å snakke om pågående konflikter og snakke om dem i lys av humanisme og menneskeverd; alt hva den skandinaviske modellen står for, nemlig grunnleggende likhet for alle, uavhengig av kjønn og politisk, religiøs eller seksuell tilhørighet. Og ikke bare snakke om det, men kanskje la elevene få føle på kroppen hvordan det er å bli hånt, tråkket på og ønsket død?
marita.synnestvedt@gmail.com
Hei Marita! Fint å se at Kontroves er oppe og går igjen,
og fint å se en ny artikkel fra deg. :-)
Jeg håper også å bli mer aktiv både på sosiale medier generelt og på blogg etterhvert igjen.
Har du en lenke til artikkelen i Aftenposten? Jeg har ikke lest den, og det kunne ha vært spennende å lese den i sin helhet.
Jeg synes også selvfølgelig også det er ille å kalle andre «jævli jøde».
Og også jeg har lest bøker av mange jødiske tidsvitner fra den andre verdenskrig, leste Anne Franks dagbok som barn, har blitt veldig berørt av flere besøk i Anne Franks hus i Amsterdam, av andre besøk på steder der jøder, russiske krigsfanger eller andre har gjennomgått store lidelser, og av besøk i konsentrasjonsleire.
Jeg er også sørgelig oppmerksom på hvor lite vanlige nordmenn gjorde for å hjelpe norske jøder under krigen og vet at veldig mange jøder kunne vært reddet dersom holdningene blant nordmenn hadde vært annerledes.
Dette er underkommunisert i norsk historiefortelling, men ikke desto mindre et faktum.
I Danmark greide man å redde praktisk talt alle jødene. Den norske virkeligheten står i grell kontrast til dette.
Så det er ingen overraskelse at Norge er det mest antisemittiske land i Skandinavia. Det har lange historiske røtter.
Men jeg mener det er en gal vinkling å stigmatisere andre minoritetsgrupper når man kritiserer generell antisemittisme.
Jeg vil ikke uten videre være enig med deg i at norske lærere ikke «tør å stikke hånden inn i vepsebolet.»
Tviler sterkt på at det er realiteten i nord, ikke når det gjelder norske jøder, og har ikke opplevd det under min aktive
( men avsluttede) lærergjerning.
I nord har stigmatisering av samer vært et betydelig større problem i etterkrigstiden, (og selvfølgelig enda verre før andre verdenskrig, gjennom flere århundrer.)
Det finnes et utall av negative uttrykk for samer, og de har vært flittig brukt, både som bevisst undertrykking og av uforstand.
.
Samene har vært grovt diskriminert, dessverre.
Omslaget til det bedre kom nok i forbindelse med Alta-utbyggingen, men samehetsen er fremdeles ikke død..
«Aftenpostens (anonyme) kilde peker på muslimske miljøer. Det burde ikke komme som noen bombe på noen at enkelte muslimske miljøer, også i Norge, ønsker død over jøder og Israel jevnet med jorden. Det er bare å gå inn på Facebook, YouTube eller andre nettsider og lese hva som står skrevet der.»
Synd at kilden er anonym. Det gjør det mindre troverdig.
Man trenger heller ikke lete for å finne nettsteder og grupper på sosiale medier som driver grov muslimdiskriminering og sprer direkte løgner om hva islam er og hva muslimer står for.
Disse vrangforestillingene motiverte den største terrorrudåd som har skjedd i Vest-Europa etter andre verdenskrig, og det skjedde her i Norge!
Etter mitt syn er det kontraproduktivt og skadelig å bruke jødenes nåværende situasjon i Norge, (som generelt er god) til å stigmatisere norske muslimer, som generelt har det betydelig vanskeligere i Norge enn norske jøder.
Men at det kan finnes skoler, særlig i Oslo; der noen elever bruker «jøde» som skjellsord, er antagelig riktig. På disse skolene må lærerne være seg sitt ansvar bevisst.
Med 160 jødiske skolebarn fordelt i hele Norge finnes det selvfølgelig svært få skoler der både jøder og muslimer er elever, slik at mobbing av jødiske skolebarn begått av muslimske skoleelever på samme skole naturlig nok er et marginalt fenomen.
Men det er like uakseptabelt å kalle andre «Jævli jøde» som det er å kalle andre «Jævli pakkis», «svarting», «homo» eller «lappjævel» for å nevne noen begreper som er brukt som skjellsord.
Angående konkret mobbing i skolen så er nok det viktigste at lærene tar tak i den mobbingen som pågår i hver enkelt skole, og det kan variere veldig fra miljø til miljø, fra landsdel til landsdel.
» Og ikke bare snakke om det, men kanskje la elevene få føle på kroppen hvordan det er å bli hånt, tråkket på og ønsket død?»
Husk at det er veldig mange elever som kan føle dette, og at mange av disse gruppene er BETYDELIG mer tallrike og blir generelt betydelig mer stigmatisert enn de 160 jødiske skolebarna!
Her gjelder det å ha tunga rett i munnen og være i stand til å tenke mange forskjellige tanker samtidig!
Målet, som er vanskelig å oppnå, men som vi trenger å arbeide for, må være at Ingen barn og ungdommer skal bli mobbet, uansett opprinnelse, kjønn, religion eller etnisitet.
Skulle gjerne hatt lenke til den omtalte artikkelen, slik at jeg kan lese den i sin helhet med egne øyne.
Enig Ragnhild, «» Og ikke bare snakke om det, men kanskje la elevene få føle på kroppen hvordan det er å bli hånt, tråkket på og ønsket død?»»
Gi disse barna 1000 piskeslag, så tenker jeg nok at de blir snille.
Nei, jeg er helt imot å gi barna piskeslag, Svein Tore. :)
Du er og blir en snillist Ragnhild:)