Frankrikes president, Sarkozy, har for lengst sett seg lei på romfolkets arrogante holdning til den franske væremåten og har svart med å kaste dem på ”hue og ræva ut”. Det finnes ikke noen penere måte å beskrive det på, når man beskuer restene av de maltrakterte leirene. Han er i så måte ikke den første. Det er vel ca 15 år siden Italias Berlusconi begynte sin opprenskning blant de italienske sigøynerne – eller romfolk, som det heter nå, alternativt «sigøynerpakk», som er en langt mer gjengs oppfatning enn vi ønsker å tro.
For det er ikke til å stikke under en stol at romfolk, i europeisk sammenheng, utgjør et problem. Dette fordi romfolket selv tilsynelatende anser det som helt ok å stjele, at dette med å ta fra dem som har mer enn de selv er en slags edel sigøynerkodeks og derfor like hellig som enhver annen menneskerettighet. Dernest kommer deres like selvfølgelige nedarvede ”rettigheter” til å svindle staten, forsøple nærområdene og å motsette seg å etterkomme lover, regler og generell atferd for stedet der de for øyeblikket har tatt i besittelse.
Hvor sær går det an å være og likevel forvente å bli tatt hånd om av et fellesskap? Det er spørsmålet jeg ofte stiller meg når det oppstår motsetninger mellom interessene. For det er helt klart at Sarkozy, og Berlusconi før ham, har gjort storsamfunnet en tjeneste ved å ta fatt i (rydde opp i) problemene som ofte følger med romfolk. For svært mange turister som oppsøkte den evige stad på begynnelsen av 1990-tallet ble møtet av en slik horde at de aldri vendte tilbake. Ikke bare på grunn av lommeboken som forsvant, men hvori ligger gleden av å måtte slåss den daglige kamp mot sigøynerunger? Jeg har selv opplevd dem – de var nærmest som villdyr. Og jeg behandlet dem som sådan. Det føltes som om det var dem eller meg.
På den annen side består ”sigøynerpakket” av en rekke enkeltindivider. Noen av dem fortjener helt sikkert å bli sendt tilbake dit de kom fra, forutsatt at de har en sikker proveniens, mens andre sannsynligvis aldri har gjort noen fortred. Og hva med alle dem som egentlig ønsker å tilpasse seg storsamfunnet, men som blir nektet eller holdt tilbake av familie, tradisjoner, gruppepress eller en kombinasjon av flere elementer? Skal disse individene måtte lide på vegne av mange?
Hvor sær kan man tillate seg å være og likevel innbille seg at man skal ha noen rettigheter? Det er et spørsmål jeg kunne tenke meg å stille til lederne for de reisende, romfolket eller hva de måtte ønske å kalle seg. Mestrer de ikke oppgaven med å tilpasse seg de enkleste former for (parallelt) samliv, men derimot bare søker å innkassere velferdsgodene der de måtte være til enhver tid, så vil jeg faktisk være tilbøyelig til å si meg enig med dem som sier: Få dem ut! Kanskje det er denne holdningen som skal til, det vil si sette hardt mot hardt, for at ”sigøynerpakkets” ledere skal skjønne at de også må yte noe? Det holder ikke med bare å få.
Jeg synes ikke innlegget er konstruktivt. Det fremsettes ingen løsninger angående romfolks framtid i Europa. Veldig ensidig tolkning av romfolk og null journalistisk verdi. Men det er kanskje hva folk liker å lese. Fordi mange ønsker ikke tiggingen på kroppen. Men verden er ikke slik vi liker å ha det. Og det er kanskje det vanskeligste å innse.
Anders:
Jeg skriver det på denne måten fordi vårt forhold til sigøynere (romfolk) alltid har vært problematisk. Dette fordi svært mange romfolk slett ikke ønsker å innordne seg i samfunnet. De vil reise når de vil, hvor de vil – uten forpliktelser. På samme tid sier de ikke nei takk til økonomiske bidrag. Også ved hjelp av svindel.
Hva f eks med barna som ikke får skolegang og som blir giftet bort i en alder langt under normal giftealder? Vi vil definere en del av deres tradisjoner som barnemishandling. Men skal samfunnet gripe inn og ta fra dem barna? Det har skjedd før.
Det kan ikke være meningen at romfolk skal være utenfor samfunnet i all evighet? Hvorfor kan ikke mennesker reise? En god del toppidrettsutøvere reiser mye. Det finnes dem som har over 200 reisedøgn i året.
Det kan innebære mange sosiale problemer blant barn i fattige familier i Asia, som barnearbeid i stedet for skolegang. Svindel er sikkert en av de vanligste forbrytelsene blant nordmenn. Barnemishandling har Norge også lange tradisjoner for. Barnevernet har grepet inn mange ganger i mange ulike saker.
Likevel kaster vi ikke nordmenn ut av landet? Hvorfor ikke det?
Anders:
Idrettsfolk har en statsborgertilhørighet. Det samme har (vel) romfolk. Romfolk med norsk statsborgerskap har selvfølgelig Norge et ansvar for. Men hva med romfolk som har fransk, tysk eller rumensk statsborgerskap? Det er vel ikke meningen at romfolk fra disse landene skal behandles på annen måte enn turister (eller kriminelle) fra samme land?
Det synes for meg å hvile et slag «jødesyndrom» over romfolk. De synes å være uangripelige, uansett hva de måtte mene, si eller gjøre.
Det blir mye rot dersom vi snakker om feil gruppe mennesker som blir stigmatiserte.
Men det er klart at disse besøkende romfolkene ikke tilhører i Norge. De har ingen grunn til å bli i Norge. Det er pokker meg kaldt om vinteren. De kommer til Norge som vårblomstene.
Konstruktive løsninger har glimret. Det er mitt poeng. Se til Inger. Hun kom jo med et godt forslag.
Anders:
Jeg skal se på Ingers kommentar. Når det gjelder konstruktive løsninger, så må man kunne påpeke et problem – selv om man selv ikke besitter hva du vil beskrive som konstruktive løsninger.
Noen ganger holder det med å legge frem en problemstilling. Så følger potensielle løsninger av seg selv.
Hva jeg vil frem til er at man ikke bare kan forvente å få. Man må også være villige til å gi. I sigøynernes tilfelle – nå tenker jeg på dem som har tilhørighet til Norge – må det være å gi slipp på sine tradisjoner, som f eks i forhold til barn og skolegang samt ekteskapsinngåelse.
Nå vet ikke jeg hvordan norske sigøynerfamilier fungerer. Det er lenge siden jeg har hørt om familiefeider mv. Når media forteller om barn av romfolk som blir tatt for tyverier (nasking), kan det like gjerne referere til utenlandske romfolk som er kommet til Norge for å skaffe penger. Media er ikke alltid like flinke til å skjelne og presiserer.
Vi vet hva Berlusconi og Sakrozy står for politisk,og hva slags holdninger de har til minoriteter.Berlusconi har hatt tett forbindelse med et fascist-parti,Lega Norte.
Du kommer med synspunkter basert på synsing og myter.Det er basert på hva du har sett,og påstandene blir ikke dokumentert.Hvor mange av romfolket stjeler,og hvor mange kjører rundt i flotte biler? Hvordan kan du si at de ikke arbeider ved å se på hendene deres? Dette blir for løst,og er med på å skape myter.
Bli som oss,ellers rett ut! Dette har også andre minoritetsgrupper blitt utsatt for,værsågod å tilpasse dere.Det gjelder samene,inuittene,indianerne,osv.
Det er klart at vi ikke kan akseptere stjeling,men at en kultur og en levemåte ikke blir akseptert er noe annet.Kriminalitet skal behandles som kriminalitet,uansett hvem som begår det.
Alt ved vår kultur er vel heller ikke bra,som grådighet,rusmidler,høy selvmordsrate,osv.Vi bør stille spørsmål ved en del av våre egne verdier og levemåte,f.eks.hvordan vi ødelegger vår natur.»Brodne kar» finnes i alle leire.
Romfolket har alltid reist mellom land,og de har alltid blitt forfulgt.Under nazistene ble 800000 myrdet..
Hva slags velferdsgoder vil de innkassere? ikke mer enn de kronene folk gir dem på gata?Selvfølgelig hadde det vært bra for dem å få arbeid,sesongarbeid som jordbærplukking f.eks.
Vi blir utfordret på vår toleranse for annerledeshet.Å stigmatisere en hel folkegruppe skaper hat og fordommer.
John N:
Nå må vi ikke blande for mye sammen. Det finnes flere norske sigøynerfamilier. Og så har vi sigøynere, antakelig fra Romania, som har spesialisert seg på tigging i Oslo.
Når det gjelder sistnevnte gruppe er det bare å se på krykkemennenes hender – og å vurdere bilparken deres ved Sognsvann eller hvor de nå står parkert for tiden. Så kan man trekke sine egne konklusjoner.
Når det gjelder norske sigøynerfamilier – vi snakker om storfamilier – så har flere blitt mistenkt, arrestert og fengslet for diverse kriminelle forhold i løpet av årene. Bl a knivstikking og drap. I løpet av de siste årene er det blitt avdekket svindel med barnetrygd. De har diktet opp barn som ikke finnes, lånt hverandres unger og lignende. Dette er ikke påstander, men fakta.
På den annen side finnes det også norske sigøynere, som lever, jobber og bor i Norge – og som det ikke er noe tøys med.
Man skal selvfølgelig akseptere andre folks kultur, men ikke ukultur. Da har jeg menneskerettighetene, de som de fleste land i verden har underskrevet, i tankene. Her står det at barn har rett til skolegang – og at de ikke kan giftes bort som barn. Men skal vi bare pusse Barnevernet på dem – eller bør vi finne på noe annet først?
I nærheten av der hvor jeg bor fikk noen sigøynerfamilier for en god del år tilbake noen kommunale boliger til disposisjon. Disse ble herpet sønder og sammen. Jeg vet ikke hvor det ble av familiene som liksom skulle bo der.
@»Jeg ønsker ikke å kvitte meg med debattanter. Hadde jeg ønsket det, ville du vært borte for lengst. Tenk at du har fått kommentere hele tråden ned. Men jeg kvitter meg gjerne med usakligheter rettet mot meg og andre.»
Bli kvitt mennesker som ikke er som deg, eller gjør som du sier.
Jeg sammenlikner ikke min situasjon med Rom folkets,
men holdningen er den samme, han hadde forlengst ekskludert meg, fjernet meg ut i det agnostiske mørke, dersom han hadde fått Geir med seg.
Ha en fortsatt god søndag:)
Vel å merke dersom Geir får med seg at svartelisting på f.eks IP-adresse og visse ord er fullt mulig.
When you use the normal WordPress comment blacklist feature (under Settings -> Discussions -> Comment Blacklist) you enter either a word (or part of a word) or an IP address (or part of an IP address) and if the comment contains that string of characters then the entire comment gets marked as spam.
Svein Tore Pedersens statiske IP-adresse, dvs. den ikke deles med noen andre:
62.16.212.55, lokalisert på Ullern, Canal Digital, bredbånd.
Enkelt og greit å skulle administrere bort den.
@Anders Njål Hansen.
Du blir politianmeldt i morgen tidlig for trussel, som jeg ikke aksepterer.
Spar deg for bryet. Konflikter hos politiet blir henlagt, men kan havne i konfliktrådet. Dette kvalifiserer ikke engang til konfliktrådet fordi det foreligger ingen trussel.
Av prinsipp vil jeg i så fall motanmelde og ansvaret ligger hos deg.
@Anders Njål Hansen.
Du er nå Politanmeldt for trussel mot oss, som vi ikke vet hva kan innebære. Sannsynligvis kan alle på nettet nå gå inn og evt. gjøre faenskap mot oss.
Jeg krever deg ikke straffet, men du er loggført hos Politiet, som preventivt dersom noe skulle skje, hvilket jeg håper det ikke vil.
Dette er et glimrende eksempel på hvordan den yngre generasjon og den eldre krasjer, sannsynligvis er det derfor ikke flere eldre tør delta på kontrovers.no.
Vi eldre er sjanseløse mot dere yngre.
Tullprat. Jeg har ingen anmerkninger hos Politiet. Ikke så mye som en trafikkovertredelse.
Svein Tore Pedersen, jeg anbefaler deg å gå til legen din og be om en psykiatrisk undersøkelse. Just in case.
Politiet opplyser til meg at bagateller er noe politiet vil snakke folk bort i fra. Det har ikke blitt registrert noen anmeldelser på meg i dag i mitt politidistrikt.
Alderen min er bare tull å trekke inn. 99,99% av den eldre befolkningen har ikke noen problemer med alderen min. Du er ikke den eneste gamle personen her på kontrovers.no, men jeg skal ikke snakke altfor høyt om et såpass følsomt tema.
Svein Tore Pedersen,
Når du ikke kan engelsk, prøv i det minste google translate før du er usikker på om jeg har fremmet en trussel.
Her er Google Translate oversettelsen av det jeg limte inn over (kopier og lim inn på nytt):
http://translate.google.no/
«Når du bruker den vanlige WordPress kommentaren svarteliste funksjonen (under Innstillinger -> Diskusjoner -> Kommentar svarteliste) du skriver inn enten et ord (eller deler av et ord) eller en IP-adresse (eller del av en IP-adresse) og hvis kommentaren inneholder som streng med tegn deretter hele kommentaren blir merket som spam».
IP-adressen din er ikke privat, men tilhører internettleverandøren. Det over er altså internettleverandørens lokasjon og er insensitivt.
Og av oversettelsen over ser du at det er enkelt å administrere svartelisting.
Og hvordan din partner blir trukket inn i dette er for meg ubegripelig.
Marita,jeg tviler ikke på de eksemplene du kommer med her,og jeg kjenner til de forbrytelser som en gren av Karoli-familien har begått.
Når vi tar opp mer problematiske sider ved en folkegruppe,er det viktig å være nyansert for dermed å ikke stigmatisere ytterligere.
Bra iallfall at du bringer debatten inn på Kontrovers.
John:
Jeg mener at en debatt blir mer nyansert når man også tør innrømme at heller ikke alt er like rosenrødt og uskyldig ved romfolk (reisende, sigøynere).
Når man ikke kan påpeke det vanskelige, det mange oppfatter som problematisk, går det som det gikk med innvandrerdebatten for noen år tilbake. Det bygges opp fronter (organisasjoner, partier) som ikke hadde trengt å være der, dersom vi fritt hadde kunnet diskutere hva vi vil definere som ukultur hos innvandrere. F eks at småjenter blir tvunget til å bruke hijab.
John N:
Jeg glemte å tilføye at slike storfamilier opptrer i flokk. De anser seg ikke for et (verdifullt) individ, men som en (verdifull) del av et kollektiv. Det gjør det også vanskeligere når vi (jeg) ønsker å behandle alle mennesker som enkeltindivider.
Noen ganger står man overfor interessekonflikter som ikke uten videre lar seg løse. Man må foreta noen valg.
Marita, vi som enkeltmennesker er også en del av flere kollektiv. Vi opptrer i flokk. Vi er/har vært med i forskjellige lag. Syklubber og husmorslag. Barnehager. Skoleklasser. Eldresentre. Familiearrangementer. Bursdager. Bryllup. Begravelse. Bryteklubber. Fotballag. Idrettslag.
Og hva med italienske storfamilier i USA?
Anders:
De fleste av oss er medlem av en eller annen flokk. Men, vi er også bevisste på at vi i bunn og grunn er et individ og at vi må foreta våre egne valg på grunnlag av dette.
I storfamilier der eldste mannlige medlem sitter med all makt – og de øvrige familiemedlemmene må rette seg etter hva han måtte bestemme – kan man ikke opptre på samme måte som individ, slik folk flest i Norge kan. Forskjellen kommer sterkest til syne når det gjelder ekteskap. Selv tredjegenerasjons pakistanske ungdommer får ikke velge ektefelle selv, men må ta hva foreldrene har valgt ut for dem.
Sigøynerfamilier fungerer på samme måte. Så lenge alle innen kollektivet ikke har en stemme hver, ser jeg på det som ukultur, en slags form for familiediktatur.
Hva med italienske storfamilier i USA? Er de tilknyttet mafiaen, skal du se de på mange måter fungerer som familiediktaturer.
Marita,du sparker nedover,på innvandrere og romfolket.Spørsmålet blir hvor vi skal ha mest fokus.
I et demokrati er den virkelige prøvestenen hvordan vi behandler dem som faller utenfor.I de norske folkeeventyrene fortelles det at en» farende fant» ble tatt godt imot på gårdene.Han fikk mat,ei seng,kanskje en dram,og et gudsord med på veien.
Det har gått igjen hos Frp i alle år at grupper som er svake fra før av blir gjort til syndebukker.Da kan all forargelse bli projisert på slike utsatte grupper.Det har i Frp,s historie gjeldt innvandrere,trygdemisbrukere,alenemødre,finnmarkinger,samer o.a.Jeg vet jo at du tilhører et helt annet parti,og synes ellers at du kan ha bra perspektiver.Jeg har ikke problemer med å støtte deg i en god del saker.
Det handler ikke om at romfolket nødvendigvis skal gå fri uansett p.g.a. sin historie som jødene,men mer om å forstå og tolerere forskjeller.Det er noe å bygge på.Selfølgelig kan man finne uheldige trekk i alle kulturer,men skal vi i rike Norge sette oss på vår»høye hest» og fortelle hvordan andre skal leve?Det vil være arroganse.
Noeh ganger kan systemkritikk være på sin plass.Hva med å rette søkelys på næringslivsledre som får gullavtaler og skyhøye lønninger når de går av,nok til å brødfø tusenvis av mennesker som sliter?Vi ser umoral som skattesvindel.grådighet,korrupsjon og kynisme.»Å gå over lik» er ikke helt uvanlig.
Er nå alt så bra ved vår kultur?I rike Asker hvor jeg bor begår mange unge mennesker suicid,fordi de ikke orker å leve opp til vellykkethetsidealet.Solidaritet synes å ha blitt et fremmed begrep.»Something is rotten in the kingdom of Norway».Å gå inn i oss selv burde være første bud.
Når vi snakker om å nyansere gjelder det også å forstå de grupper man kritiserer og sier fy til.Det gjelder ikke bare andre veien,som du er inne på:å ikke kunne peke på uheldige sider ved deres kultur.Det skal vi,men vi må ikke miste helhetsperspektivet.Vi må iallfall vokte oss for stigmatisering og syndebukksmentalitet.Vi har før i historien sett hva det kan føre til.
Greit ellers med ulike vinklinger,Marita:)
John N:
Det er når man får høre at man sparker nedover at mange velger å holde kjeft fremfor å si hva de selv mener (føler, oppfatter som) ugreit. Og da mener jeg vi mister mye (verdifullt) i en ellers nødvendig diskusjon. Hvem skal for øvrig bestemme hva som er «godkjente» argumenter og ikke?
Du snakker som om alle innvandrere (og tilreisende tiggere og/eller tyver) er stakkarslige. At de alltid har rett og f eks jeg tar feil. Som om deres kutur er bedre eller i alle fall likestilt med min. Men det er den ikke.
Mange innvandrere ser f eks ned på nordmenn. De vil ikke ha noe med nordmenn å gjøre. Heller ikke med norsk kultur. Det kan de etnisk norske ungdommer som har prøvd å bli kjæreste med (eller hatt ønske om å gifte seg med) ungdommer av f eks pakistansk opprinnelse fortelle mye om. Foreldrene til den pakistanske unge jenta eller gutten vil ikke ha noe av slike ekteskap. De skal selv velge ektefelle til sine barn. Ofte innebærer dette elementer av press (eller også tvang). Mener du vi bare skal godta dette, enda det skjer på norsk jord og de ungdommene det gjelder er født og oppvokst i Norge, bare fordi det er en del av pakistanernes kultur?
Jeg kaller det ukultur – som i hvert fall jeg vil være med på å bekjempe. Dessuten bryter de selv sine egne tradisjoner, når de tjener på det, økonomisk sett. Tradisjonelt skal jenta flytte til svigerforeldrenes familie når hun gifter seg. Men nå hentes gutter fra Pakistan for å gifte seg med norsk-pakistanske jenter her. De blir da boende hos jentas foreldre, i Norge. Hvilket har ført til at pakistanske gutter. som føler seg trakassert av sine svigerforeldre, tyr til krisesentrene.
Jeg bruker tvangsekteskap som eksempel fordi jeg personlig kjenner personer som er blitt utsatt for det. Det finnes selvfølgelig mange andre eksempler på hva jeg vil beskrive som ukultur, uansett hvem som måtte praktisere den.
Verken du,Marita,jeg eller andre bestemmer hva som er godkjente meninger,men må ha lov til å uttrykke hva vi mener.At jeg sier du sparker nedover er min vurdering av det du har skrevet her.Dine temmelig ensidige negative angrep på signøynerkulturen må du få uttrykke,men jeg må også få si at jeg synes det er å sparke nedover.Det har blitt sagt atskillig verre ting her på Kontrovers,og du har også vært skarp i kantene .
Du tillegger meg meninger jeg ikke har Jeg har ikke sagt at alle innvandrere,eller sigøynere,er bare snille,bare slemme eller bare stakkarslige.Som i andre grupper er det forskjellige mennesker der.Les hva jeg skrev,så vil du se det.Jeg har ikke sagt at de alltid har rett.Du mener vel heller ikke at de alltid har feil?
Jeg har stort sett opplevd deg som saklig i diskusjoner,selv om vi har vært uenige.
Jeg registrerer at vi ser forskjellig på denne problematikken,og det er til å leve med.
John N:
Jeg har prøvd å formulere en del tradisjonelle synspunkter om hva vi «besteborgere» alltid har ment om tatere, finner, samer, sigøynere, reisende, og andre som har levd på utsiden av sammfunnet. Ikke det at de er mine meninger.
Men synspunktene må frem. Dette fordi ikke alt bygger på hat og fordommer, men også på en god del negative erfaringer. Alle fortjener å bli hørt. Og så får man vurdere hva man skal lande på.
Verden er ikke enkel. Den er komplisert.
Det er ikke lett å vite hva som er et godt argument, men man kan i det minste tilstrebe å luke ut argumenter som fører til en usann konklusjon. Det får bli et lite selvstudium.
http://folk.ntnu.no/marcustr/exphil/Geniale%20ark/Logikk_og_argumentasjon.pdf
Elementer av press og tvang fører ikke til en bestemt kultur eller ukultur. Kultur er alt vi omgir oss med. Elementer av press eller ikke-press inngår alltid i en kultur. Skal du bekjempe noe må du bekjempe press og tvang, ikke en kultur. Press og tvang opptrer på ulike måter som gjør det veldig komplekst i å definere en kultur ut i fra bestemte elementer av press og tvang (årsak-virkning feiler).
Er det kulturen som er problemet, eller er det tvangsekteskapet? Er kulturen problematisk for oss nordmenn fordi tvangsekteskap mellom en gutt og jente er problematisk? Nei. Tvangsekteskapet rammer ikke oss. Det rammer gutten og jenta. Er tvangsekteskapet en del av en kultur? Ja, men bare en liten bit av en kultur. Kulturen er derfor ikke en del av problemet.
Det er disse forbaska elementene som inngår i en kultur som du tar opp, men som ikke er mer enn en del av det hele.
Forsøk å resonnere selv, Marita. Det er et selvstudium.
Anders:
Takk for innspillet. Jeg skal forsøke å utøve et stykke godt selvransakelse. En ellers tidligere populær sport på den norske venstreside – med alt det førte til. Men det skal du få lov til å finne ut selv. Det er et dykk i vår nære historie.
Tenk deg nøye om… er rike nordmenn i Sverige et stort kulturkrasjproblem? Eller er det en ny kultur?
http://www.dagbladet.no/2012/08/02/nyheter/utenriks/holdninger/norge/sverige/22785057/
?!!
Tenk deg om. Nøye.
http://www.aftenposten.no/meninger/Viktig-dom-mot-romfolk-6938933.html
Hvor kommer uryddig køkultur inn her?
Jeg prøver å gjøre noen refleksjoner rundt logikk.
Ryddig køer…det har vi ikke i Norge. Spesielt ikke på sentrale steder som Oslo S.
Dommen mot utnyttelse av egne barn faller helt på sin plass. Det er ironisk at det lønner seg å havne i fengsel for fattige.
@
«Er nå alt så bra ved vår kultur?I rike Asker hvor jeg bor begår mange unge mennesker suicid,fordi de ikke orker å leve opp til vellykkethetsidealet.Solidaritet synes å ha blitt et fremmed begrep.»Something is rotten in the kingdom of Norway».Å gå inn i oss selv burde være første bud.»
Jeg deltok i begravelsen til Farmor’s barnebarn for kort siden, fra Bærum.
Hun ble 25 år gammel, en ung vakker kvinne.
Det som slo meg da vi satt i kirken, som var fullstendig full, var hvordan hun kunne avslutte livet ditt på den måten, med så mange mennesker runt seg, som tilsynelatende var fulle av kjærlighet til henne, eller kanskje de ikke hadde vært det, men hadde fått dårlig samvittighet?
Efter begravelsen samlet folk seg, en stor mengde, på kirkebakken og snakket lavmældt med hverandre. Jeg tenkte, dette var en merkelig forestilling.
Jeg stiller meg meget skeptisk til slike som er flinke med ord. De preiker og preiker, men hva mener de egentlig?
God kveld,Svein Tore.Jeg gjør meg klar til arbeidslivet igjen,men myk start i morgen og denne uken.
Trist å høre at en ung dame går bort,og så på den måten.Jeg har hørt om noen slike tilfelle her i Asker.Det er så meningsløst,og jeg vil si det er et tegn på symptomer ved vårt samfunn.
Hvis jeg forstår deg rett,snakker du på slutten av ditt innlegg om at ord og veltalenhet kan hindre en følelsesmessig samstemthet.Det høres ut som om den lavmælte samtalen etter begravelsen kan ha vært en god måte å bearbeide sorgen på.
Dette er kanskje noe bort fra Maritas artikkel,men det handler til sjuende og sist om kulturelle uttrykk.Å kunne forenes i sorgen er vel et universelt uttrykk.
Ja,suicid er meningsløst,men er dessverre en del av vår virkelighet.
Takk for din fine beretning,Svein Tore.
@Godkveld John. Takk for god tilbakemelding.
Jeg er opptatt av «holdninger», og det har efter min mening i høy grad vårt forhold til Romfolk og andre mennesker vi misliker å gjøre.
@Hmm, ingen er interessert i å debattere holdninger mot sigøynerpakk og annet pakk.
Her er en interessant debattartikkel om holdninger i Aftenposten av idag:
«http://mobil.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kven-skal-forsta-sinnataggane-6955007.html».
Denne lektoren aner ikke hva han prater om. Han er sikkert ikke mye forskjellig fra deg. Du har svært mye å lære når det gjelder stygg språkbruk, Svein Tore Pedersen. Akkurat nå vil jeg ikke ta tak i deg med en ildtang. Si meg, har du et ønske om at jeg flytter ut av kontrovers.no, så du kan kose deg med resten av elitebloggerne her inne? Slå med spanskrør her og der. Ikke vær redd for å si hva du mener om den saken.
Pakk oppfatter jeg som flokk. Men det kan også være en nedsettende betegnelse. Av en eller annen grunn.
John N:
Når det er sagt, så eksisterer ikke selmord som dødsårsak bl pakistanske innvandrere i Norge. Likevel dør unge menn av pakistansk opprinnelse. Ikke alle som følge av gjengopprør.
Vi vet imidlertid at mange av dem blir utsatt for press fra familien – ikke bare hva angår ekteskap, men også i forhold til utdannelse og vellykkethet.
Kan det være noen sammenheng her? Kamuflerte selvmord?
Marita Jeg gir ikke penger til tiggere for jeg tror at mennesker som ydmyker seg på denne måten får en enda vanskeligere livssituasjon på sikt.
Derimot kunne jeg tenke meg å gi penger til noe jeg tror på. Romfolket har i stor grad sitt sosiale nettverk i Romania, og har det derfor best der. Vi bør sates på å gi dem muligheter i eget land.
I stedet for å gi penger til tiggere, kunne vi gi penger til et fond som ble brukt til å kjøpe opp et landområde i Romania. Området kunne inngå i en stiftelse som tilhørte romfolket. Pengene kunne samles inn ved å gi et visst beløp gjennom oppringing av et telefonnummer. Når arealet er sikret, går så pengene til bygningselementer som lecablokker e.l.
Utviklingen av landsbyen legges fortløpende ut på et program på nettet. Jo mer effektivt romfolket utnytter mulighetene, jo større vil givergleden være.
Noe tilsvarende tror jeg også ville være bra når det gjelder uhjelp i andre land. Mennesker skal bare få muligheter. Resten må de gjøre selv. Veldedighet er nedverdigende og passiviserende.
Inger, det høres ut som en god idé.
Inger:
Når det gjelder konklusjonen din – mennesker bør helst hjelpes der de bor, særlig ved å gi muligheter, ikke bare hjelp som fører til passivitet – er jeg helt enig. Det er hva jeg selv har prediket i flere år.
Når det kommer til romfolk fra Romania, er jeg av den oppfatning at de ikke kvalifiserer til denne type hjelp. Den passer bedre i afrikanske land, der mange mennesker lever i virkelig nød. Det gjør ikke romfolk fra Romania. Hadde de gjort det, ville de ikke hatt økonomi til å kunne ta seg til Norge.
Jeg har for øvrig vært i Romania og sett at romfolk ikke bare er romfolk. Noen av familiene er svært så velstående. De bor i langt mer praktfulle boliger enn jeg har råd til å bebo. Jeg er derfor av den formening at storfamilien får trå til først. Det er ikke nordmenn som bør være de første blant giverne her. Det bør være rike rumenske romfolk og andre velbeslåtte rumenere.
Inger:
Jeg gir heller ikke til rumenske tiggere. Det er fordi at jo mer vi gir, desto flere tiggere vil det komme. Skjønt det er ikke helt sant. Jeg gir til dem som gir en «forestilling», dersom jeg har latt meg underholde av dem. Da tenker jeg på gullstatuer, klovner mv.
Når det gjelder skjelvende krykkemenn, tenkte jeg også tidligere at det måtte føles svært så ydmykende å måtte stå sånn og late som om. Nå tror jeg de betrakter det som jobben sin. Det er deres måte å tjene penger. Dersom de er lært opp til at det er helt greit, så tror jeg at de også ser på det som helt greit. De tenker ikke nødvendigvis som oss. De tenker garantert ikke som oss.
Derimot blir jeg provosert av falske krykkemenn fordi jeg ser på dem som en hån mot virkelig bevegelseshemmede, meg selv inkludert. Jeg får lyst til å gi dem en god omgang juling. Sånn sett burde de vært arrestert for bedrageri. De lurer folk til å gi dem penger på falske premisser. Det feiler dem ingenting. De burde vært glade for å ha to gode bein å gå på. Ikke late som om de feiler en eller annen ikke identifisert neurologisk sykdom.
@Marita Synnestvedt.
Hvorfor er du så kjempesint på disse tiggerne fra Romania?
De bilene vi har sett på TV er ikke dyre biler, men gamle utrangerte folkevognbusser, som i Norge blir levert til opphugging, og eieren får kr. 15 00,-.
I Bodø har de tydeligvis klart å løse problemet ved å gi de tilreisende arbeid, slik at de kan reise tilbake til Romania, og sannsynligvis kommer tilbake til neste år.
Her i Oslo er folk seg selv nok, og det blir et kjempehyl for å få deportert disse menneskene tilbake til Romania.
Kunne ikke du bare engasjere noen til å male huset ditt, eller gjøre andre ting for deg, vi forstår at du har handicap, og så betale for de tjenestene de utfører for deg. Når det blir kaldere drar de tilbake til Romania, med god økonomi, og kommer tilbake til neste år.
Dette blir kanskje den nye hverdagen til norskingene, du kan like godt tilpasse deg, det vil gjøre livet enklere for deg:)
Svein Tore Pedersen:
Jeg er ikke kjempesint på tiggere fra Romania. Tvert i mot. Jeg har sagt at det er helt greit at de tigger.
Det jeg misliker er mennesker som prøver å lure til seg penger på falskt grunnlag. Det hadde vært bedre om de rumenske krykkemennene bare hadde bedt om penger. Jeg synes det virker som en hån mot bevegelseshemmede når de lager en parodi på en bevegelseshemmet. Kanskje tror de selv at de er morsomme? Hva vet jeg?
Marita
Du mener romfolket er så fattig at vi skal la dem tigge i Norge, men ikke så fattig at vi skal gjøre noe for dem i Romania. Jeg forstår ikke logikken din. Pengene vi gir vil gi større resultater fordi de slipper utgiftene til dyre reiser, og foreldre slipper også å dra fra barna sine for å komme til Norge for å tigge.
INGER
En insiktsfull og flott kommentar jeg stiller meg 100% bak!
@Det er min Partners internettadresse jeg bruker,
og hun ble kjempeforbannet på deg, vær glad du ikke var i nærheten, eller så hadde hun lagt deg over knærne, og jeg kommandert til å hente bjerkeris.!!!!!!!!!!!
Dette tar jeg ikke seriøst. Internettadressen kontrovers.no tilhører ikke din partner eller deg for øvrig.
Du er bare en parasitt.
@Jeg er ingen parasitt, men du er ormyngel!
Hva er galt med ormeyngel?
@Les din Bibel, og så anser jeg meg å være ferdig med denne krangelen.
Jeg skriver heller en.
@En god ide Anders, jeg støtter deg.