Vår Frue og andre homofile helgener

Ved Universitet i Cork i Irland har de en avdeling for «Hispanic Studies». I forbindelse med en konferanse om Chicano-kulturen avholder de et par små kunstutstillinger med Chicano samtidskunst. Chicano/Chicana er navnet på en borgerrettsbevegelse blandt meksikansk-amerikanere.

En av utstillingene viser verker av den meksikanske kunstneren Alma Lopez, titulert Our Lady and Other Queer Santas. Blandt annet viser et av bildene der Jomfru Maria. Iført en blomsterbikini og båret av en toppløs kvinnelig engel.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg. De overtroiske er krenket må vite. Biskopen i Cork og Ross sier:

It is regrettable and unacceptable that this exhibition seeks to portray the Mother of God in such an offensive way.

Politikeren Jerry Buttimer har kommet med en uttalelse hvor det heter seg at det er uakseptabelt å rakke ned på andre menneskers tro, eller å bruke kunst som en unnskyldning for å spre intoleranse, fordommer og blasfemi:

«Universities should be a place of acceptance and tolerance of all beliefs and opinions,» he said.

«If UCC considers itself an inclusive place for study and research then it must ensure that all beliefs are respected.

«It should not permit any one set of beliefs to be ridiculed.»

He said UCC should be at the forefront of promoting religious tolerance in a pluralist society.

«They should not be lending their support to an event which is considered by many to be overtly blasphemous and blatantly disrespectful,» he said.

Tidligere parlamentsmedlem Kathy Sinnott fordømmer også kunstverket som en grov fornærmelse:

She asked college authorities if they would think of offending Muslims with an insulting caricature of the Prophet Mohammed.

Over 86% av irene er katolikker. Prevensjon ble først tillatt i 1979 og abort er fortsatt ulovlig. Homofili ble avkriminalisert så sent som i 1993. Hvis du tror disse forholdene er løsrevet fra religionens klamme grep; tenk igjen.

Dette er et instruktivt eksempel på hvorfor religion må tøyles. Når de religiøse ikke holdes igjen følger undertrykking av annerledes tenkende. I Irland har de etter hvert utviklet såpass sekulære tøyler at utstillingen ser ut til å gjennomføres som planlagt.

Krenkelseskortet spilles stadig av religiøse. Det kan virke som om følelseslivet ditt er stadig mer ustabilt jo mer overtroisk du er. I Norge har fokuset hovedsaklig vært på muslimers emosjonelle tics i forbindelse med karikaturtegninger. Jeg skal gi Kathy Sinnott rett i at en utstilling som fremstiller Muhammed på en måte som ville fornærme muslimer, sannsynligvis ikke ville blitt gjennomført. Men skyldes det noe som er positivt eller skyldes det frykt? Og er virkelig islamistiske fundamentalister målestokken Sinnott ønsker å måles mot?

Vi har frihet i Vesten. En frihet som bunner i skillet mellom religion og politikk. En frihet som bunner i idealer om ytringsfrihet og menneskeverd. En frihet som ikke er selvfølgelig, men fremkjempet og unik. En frihet hovedstrømmene i religionene aldri har vært forkjemper for, men heller kommet motvillig diltende etter. Vi skal hegne om denne friheten – og vi skal være veldig obs på at tyngdepunktet i religionene alltid og med innebygget sikkerhet vil forsøke å hule den ut, hvis de får sjansen.

Den sjansen skal vi ikke gi dem.

Om Geir Skoglund

Frittenkende og gudløs positivist av sosialliberal legning.