Tour de France, årets største idrettbegivenhet, braker nå løs. En fantastisk sportsfest, kulturbegivenhet og folkefest.
I avvekslende, vakkert landskap og over dramatiske fjelletapper i Pyreneene og i Alpene skal vi følge lagene og rytterne på veien til Champs Elysses, vi skal følge lagenes taktikk og samarbeid, gleder og skuffelser, klatrere og sprintere, beundre store idrettsprestasjoner og godt lagarbeid. Alt burde ligge til rette for en tre ukers lang sykkelfest.
Men det er en sak som kaster en skygge årets tour, og det er selvfølgelig den uavklarte dopingsaken mot Alberto Contador. I fjor testet han positivt på clenbuterol. Det bemerkelsesverdige er at denne prøven ble tatt dagen før den avgjørende etappen og store styrkeprøven mot Andy Schleck opp Col du Tourmalet.
Contador ble først dømt til ett års utestengelse, men han anket, skyldte på at han hadde spist en forurenset spansk biff, og det spanske sykkelforbundet frikjente ham i februar i år.
Det internasjonale sykkelforbundet og Wada anket den spanske dommen, og dopingsaken skal avgjøres i august.
Etter anken regnet vel de fleste med at Contador måtte stå over årets tour, men nei:
For en måned siden ønsket Tour de France-arrangøren ønsker Alberto Contador velkommen til årets store sykkelfest.
Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) har nemlig avgjort at det Tour-arrangøren selv som må velge å nekte utøvere å delta dersom de mener vedkommende ødelegger rittets image.
Her ser vi altså en ansvarsfraskrivelse både fra UCI og arrangøren.
Det jeg er redd kommer til å skje i årets tour, er at alle de idrettslige prestasjonene og alt som skjer de neste ukene, skal bli overskygget av spekulasjoner og samtaler om Contadors dopingsak. Skyldig eller uskyldig? Det er uheldig for sporten om det viktigste samtaleemnet under festen skal være om storfavoritt og verdens beste etapperytter egentlig burde vært utestengt for doping.
Under lagpresentasjonen torsdag fikk vi en forsmak på hva vi kan vente oss. Da ble lagene og rytterne hilst med med entusiasme og applaus, med ett unntak: Publikum pep og buet mot Contador. Så kan man si at det ikke var høflig gjort av folket, men det gjenspeiler nokså sikkert den alminnelige mening blant sykkelsupporterne. Men sendrektigheten i saksbehandlingen er ikke Contadors skyld!
Saken burde ha vært avklart og dommen burde vært klar før Tour de France.
Da hadde vi alle vist hvilken status Contador hadde, om han var frikjent eller funnet skyldig.
Nå må alle leve i frustrende uvisshet. Og det skyldes først og fremst Det internasjonale sykkelforbundet og arrangøren av Tour de France.
Jeg synes det er fryktelig synd om folk slutter å interessere seg for sykkelsporten på grunn av forviklingene rundt Contador. Det er gjort et godt antidopingarbeid innen sykling de siste årene, og jeg tror syklingener renere enn på lenge.
Contadoravgjørelsen kan imidlertid forsterke inntrykket av en gjennomdopet sport. Det burde arrangørene tatt på alvor.
Og jeg undrer meg over hva Saxo Bank og Bjarne Riis egentlig tenker nå.I mellomtiden heier jeg på Leopard Trek, og ønsker brødrene Schleck og lagkameratene lykke til i kampen mot Goliat!
Akkurat nå leser jeg at Quick Step-bussen blir kjørt bort og gransket for dop! Bra at arrangørene arbeider aktivt mot doping, men ingen Quick Step- ryttere er såvidt jeg vet under mistanke, så dette smaker av spill for galleriet når problemet egentlig er saken mot Contador!
Det vil få svært uheldige følger for sykkelsporten og Tour de France om Contador vinner touren og like etterpå blir kjent skyldig i doping!
I mens leste jeg Alberto også hørte jeg Albert så pass.
takk
zohre
Hørte du Alberto Contador snakke? Jeg skjønner ikke helt. ?
Hei Ragnhild
Nei jeg hørte Albert imens leste Alberto.
Men, disse var samtidige og betyr det en bekreftelse på en eller annen siden en gifter seg og en må kanskje gi seg.
takk
zohre
Du tenker at det var et sammentreff? Det kan godt hende. Men synes du ikke at idrettsutøvere skal holde seg unna doping?
Imens så jeg ditt innlegg om Alberto så Tv´en sa Albert.
Jeg følger ikke med sport vis litt fotbal.
Og doping så er ved sport nesten hele tiden så dop og sport kan også være sammentreffende.
takk
zohre
ÅH, ja!
, NÅ forstår jeg, Zohre! Beklager at jeg var så treg i oppfattelsen! Du tenker på Albert i Monaco som giftet seg borgerlig i dag og skal gifte seg kirkelig i morgen, Selvfølgelig.
Den beste norske syklisten Thor Hushovd, bor i Monaco,ikke langt fra fyrst Albert, og i fjor kom fyrst Albert og ønsket ham lykke til, så Albert vet godt hvem Thor Hushovd er. :)
Sport og dop kan dessverre være sammenfallende, og det er det viktig å arbeide mot!
Ok da det er ikke jeg som bestandig skriver dårlig norsk eller Ragnhild.
Sport ser jeg som bare som ball og tingene men, du da.
takk
zohre
Nei, det var jeg som var treg i oppfattelsen.
Det var ikke din feil, Zohre. :)
Jeg liker også ballsport, men synes dessuten at sykling er veldig morsomt og spennende. :)
Fotball mellom Norge, Iran og Norge og resten av verden er morsmot men, jeg ante ikke om Contador inntil nå hos deg.
Du er ikke treg men, veldig opptatt ser jeg.
takk
zohre
Hei, Ragnhild.I dag startet Tour de France, et av verdens største idrettsarrangementer.Jeg følger med på det hvert år.Noen etapper er gudsjammerlig kjedelige, når hele bølingen kommer inn i samlet flokk, og den beste spurtkanonen vinner, som Mark Cavendish eller Tor Hushovd.Nå man begynner å bestige fjellene begynner det virkelig å skje noe.Da kommer de virkelig gode syklistene til sin rett.
Du nevner Alberto Contador, som jeg har beundret i mange år, som den enorme konkurransemann og klatreren han er. Hvis det nå viser seg at han har jukser seg til seiere, mister jeg all respekt for ham.Jeg husker i Touren for noen år siden at en amerikaner som heter Floyd Landis vant.På en fjelletappe fikk han fullstendig kollaps. Neste dag var han helt suveren.Han ble også tatt for doping. Om Contador har dopet seg gjenstår å se.
Jeg håper på Andy Scheck eller Cadel Evans. Folk som Vinokorov og Mentsjov har tidligere blitt tatt for doping.
I idrett er doping et omfattende problem. Det er trist for ensom meg , som er glad i idrett.Jeg skjønner ikke at det kan være noen stas å vinne når du vet at du har jukset deg til det.Det var trist med de finske langrennsløperne som for noen år siden ble tatt for doping, som Kirvisniemi og Myllella.Da brister noen illusjoner om idrett.
Norske idrettsutøvere er heller ikke uskyldige. Jeg husker at et par diskos- og kulekaster ble tatt for doping.
Det handler mye om økonomi, om dårlige rådgivere, men ikke minst moral og integritet.
Jeg håper det blir en verdig,dopfri vinner i årets Tour de Ftance.
Hei John!
Artig å lese at du følger med på TdF!. :)
Jeg er enig med deg at de typiske spurtetappene er kjedeligere enn de andre, særlig når alt avgjøres på de aller siste meterene på flatmark. Det som kan være fint på disse etappene, er om de går gjennom interessant kulturlandskap.
Hushovd er jo ikke lenger den utpregete spurteren som han tidligere var, og har nå potensiale til å gjøre det godt også i mer kupert terreng, mens Cavendish er en ren flatmarkspurter. Jeg tror at det blir Tyler Farrar som blir Garmin Cervelos spurtess, ikke Hushovd. Hvilke oppgaver Hushovd får i laget gjenstår å se. Han satser på morgendagens ritt, men det spørs om det ikke blir for bratt for ham. Har mer tro på Gilbert som tok alle Ardenneseirene i år. (Men å tippe sykkelresultater er ikke lett. ;)…)
Contador er utvilsomt en stor syklist, men han opptrådte ikke spesielt sporty i fjor, og så har han vært flere år i Astana, og Astana er et lag som til tider har drevet med systematisk doping. Derfor har jeg lite til overs for Astana.
Du nevner Vinokourov. Ja, han var jo Contadors lagkamerat helt til Contador gikk over til Saxo Bank, og han kom tilbake etter dopingdommen i fjor, i kjempeform og som en viktig hjelperytter for spanjolen. (Dessuten vant han selv en etappe.)
Det vitner kanskje om at Contador ikke akkurat har hatt sterke holdninger mot doping?
Mentsjov er forresten ikke med i årets tour, for laget han nå kjører for, var ikke blant dem som fikk plass i år.
Ja, Floyd Landis- saken var ingen lystig affære.
Og så er jeg jo helt enig med deg: Det er viktig å huske på at doping finnes i mange idretter, også idretter som står oss nordmenn nær, som f.eks langrenn.
Veldig trist med de finske langrennsløperne, særlig når det er løpere som man overhodet ikke hadde forbundet med doping.
Og apropos norske idretssutøvere og doping: Husker du høydehusdebatten mellom Vebjørn Rodal og Bjørn Dælhie, der Rodahl mente at høydehus var doping? Nå mener ikke jeg å bekylde Dæhlie eller de andre skiløperne og skøyteløperne for doping i høydehusperioden, men det var en etisk gråsone, og jeg tror det var klokt av idrettstinget å forby høydehusene, så ble den etiske ballen lagt død.
Skal jeg være ærlig, ser Contador fryktelig sterk ut. Han var jo overlegen i Giro’Italia, men så spørs det hvor mange krefter han har brukt.
Jeg håper også på Schleck, og gjerne Cadel Evans også, men jeg tviler på at han er sterk nok, selv om han er veldig god. Andy har jo et knallgodt lag, og hvis han selv har prikket inn toppformen, er nok motivert til å tåle smertene under fjelletappene og hvis Frank holder seg på sykkelen og ikke skader seg slik at han kan trå til i fjellene, ja, da har Andy og Leopard Trek en fair sjanse.
Det blir spennende! :)
Og la oss håpe at folk har lært, og at vi får en fin idrettslig tour som ikke blir preget av doping!
Belager skrivefeil.Jeg må skjerpe meg på korrektur!!!
@John
Det gjør ingenting. Jeg er ekspert på å begå mange skrivefeil i kommentarfeltene, når det går litt fort i svingene.. ;-)
@ John
Men hva tenker du om Contador, John? Burde han blitt utestengt?
Jeg tror arrangørene ser en stor underholdningsverdi i kampen mellom Schleckbrødrene og Contador, og at de derfor (dessverre) lot Contador få starte, mot Wadas anbefaling.
Forresten: Cadel Evans er jo i mye bedre form i år enn han har vært på lang tid, – jeg ble overrasket over hvor sterk han er i årets tdf – og det kan jo hende at han tar seieren, men jeg tviler fremdeles, for han har neppe godt nok lag med seg i fjellene.
Hincapie har jo gjort en fenomenal jobb for Cadel Evans, men han må ha bedre hjelp fra resten av laget.
Det som fascinerer meg aller mest med landeveissykling, er jo at det er en
LAGSPORT, på linje med fotball, der lagets ryttere både må vite hva arbeidsoppgavene er, og være 100% lojale mot LAGET, dedikert til å gi alt for oppgaven.
I mange lag er det indre konflikter eller de har for dårlige hjelperyttere, og det minsker kapteinens muligheter radikalt.
Jeg følger f.eks godt med hva som skjer i belgiske Omega Pharma- Lotto, som virkelig var grunnlagt av en idealist, og jeg har vært imponert over Philippe Gilberts seire både i tourens første etappe og i forsesongen. Han vant ALLE tre Ardennerklassikerne, (Amstel Gold, Fleche Wallone og Liege- Bastogne- Liege), forøvrig i terreng der jeg er nesten «lommekjent», og som beviser at det ER fjell og harde stigninger også i Belgia, ja til og med i Nederland, For Amstel Gold går fra Maastricht og målbyen er Valkenburg, eller rettere sagt Cauberg like ved Valkenburg. Her er det bratt så det holder. I NEDERLAND. Men denne delen av Nederland, sør i Limburg, er til gjengjeld den eneste delen av landet med slike stigninger, og det er veldig naturskjønt der. Er man i Köln, for ikke å snakke om i Aachen i Tyskland, er det veldig kort avstikker å dra til Valkenburg og omegn. Anbefales!
Dette ble en digresjon, men du vet, jeg er veldig glad i og knyttet til BeNeLux -landene.:)
Men det jeg sykkelmessig ville si, er: Nå er det veldig vanskelig innad i Omega. Den første seieren til Gilbert var jo fantastisk, men Gilbert er ikke sammenlagtkandidaten på laget i TdF. Han er en fantastisk endagsrytter, men ikke per i dag i stand til å kjempe om sammenlagtseieren i et ritt som varer i tre uker, og med så mange forskjellige utfordringer.
Sammenlagt skal OPh-L kjøre for Jurgen Van den Broeck.
Og på spurtetapper skal de trekke opp Greipel.
Så Gilbert er nesten blitt et problem for laget nå, og blir i belgiske media beskyldt for å være blitt litt for egoistisk etter suksessene i vår.
Det er med sykling som med fotball: Alle de ni som starter i tdf, må vite vilken oppgave de har i laget, og arbeide til beste for fellesskapet.
Her er » leopardene» desidert best.
Så , forutsatt at det ikke skjer velt og uhell i Leopard Trek, vil jeg si:
Andy Schleck er omringet av fabelaktige toppsyklister, som ikke tenker på egne individuelle muligheter, men jobber kun for Andy og også for broder Fränk.
Skulle Andy mislykkes i touren, er det fordi han selv ikke er sterk nok.
Cancellara er Andys motor, gjeter, beskytter og motivator i alle etappene frem til fjellene, og den fantastiske veteran og seksbarnspappa Jens Voight (39 år, oppvokst i gamle Øst-Tyskland) har samme rolle i forhold til Fränk.
Jens V har forøvrig en blogg her:
http://bicycling.com/blogs/hardlyserious/
Når det gjelder samhold, er Leopard Trek i særklasse det beste. Her ser vi ingenting av den rivalisering innad som vi finner i veldig mange andre lag.
Derfor er LT mitt favorittlag.
Veldig synd med Bradley Wiggins (Sky) i dag. En kjempegod rytter som aktivt kjemper mot doping. Og trist for alle, men særlig for folk i Vlaanderen, at også Tom Boonen måtte bryte.
WADA har forøvrig gjort et veldig god antidopingarbeid innad i sykkelsporten etter århundreskiftet, så derfor har vi fått mange «skandaler» de siste ti årene, fordi doperne er blitt avslørt.
Men samtidig er sporten blitt mye renere, og det er ikke lenger akseptabelt å dope seg, slik det til en viss grad var i enkelte miljøer tidligere.
Derfor var det ekstra synd at Contadorsaken ikke ble ferdigbehandlet før touren.
JA. Han burde blitt utestengt. Og det er svært uheldig. Han testet dessuten flere ganger positivt, ikke bare én gang. Produsenten har ikke innrømmet bruk av clenbuterol. Det finnes ikke bevis for at kjøttet var infisert med clenbuterol. Og sannsynligheten er svært liten for at han er uskyldig.
@Anders
HELT enig!
Nå har han altså syklet i et helt år mens han skulle ha vært suspendert.
Det er en skandale at det tok så lang tid før dommen fra CAS falt, og at det året han syklet tross dopinganklager ble trukket fra straffen.
Øk utestengelse til fire år, så kommer det færre juksere tilbake, og vi får færre dopede ryttere!
Er ikke så sikker på det… bedre avsløring gjennom tester er et mye bedre tiltak.
For mye byråkrati. Det skal bare to tester til for å felle ham. Opplagt har han tatt clenbuterol for raskere restitusjon i fjellet. Men han er en god syklist.
Han får sykle Spania Rundt allerede i august. Han kan ikke delta i Touren. Dessverre skulle han ha vært utestengt enda et år.
@Anders
Enig i at forebygging er det beste, så man bør absolutt intensivere testene, og rytterne må rapportere hvor de er til enhver tid.
Men hvis de blir tatt i doping, må straffen være strengere og komme raskere.
Han skulle absolutt vært utestengt enda et år, for han deltok jo i ritt i mesteparten av 2011.
Men jeg mener at fire års utestengelse må komme.
Det vil være et viktig tiltak mot doping.
La Contador delta inntil saken er avgjort. Så lenge saken er under behandling og ikke er endelig avgjort, er det ren forhåndsdømming å nekte ham å delta i TDF. Selvfølgelig er det uhedig at det skal ta så lang tid.
Kan forøvrig noen, gjerne de som uttaler seg sterkest imot Contadors deltagelse i TDF, forklare meg hvordan en «Fatburner» som Clenbuterol skal gi Contador fordeler som syklist. Virker ikke som om han har store vektproblemer.
Nei, det er ikke forhåndsdømming når han er tatt med prestasjonsfremmende anabole steroider, muskelbyggende og fettforbrennende. Det er en grunn til at clenbuterol er forbudt.
@Hans K
Nå, etter at dommen omsider er falt, og han får fratrekk også for de månedene han syklet, er det enda klarere at Contador IKKE skulle ha syklet fjorårets Tdf og heller ikke giroen eller andre løp.
Skal man få bukt med dopingen i sykkelsportet, MÅ man tørre å dømme de største stjerne for juks når de HAR jukset.
Godt at saken omsider er ferdigbehandlet, men skandaløst at det tok så lang tid!
Og 6. august allerede kan Contador delta i ritt igjen.
Vanskelig å forstå.
Det er egentlig ikke så vanskelig å gjøre det godt i tour de france. Man må holde seg innenfor tidsrammen, det er den enkleste delen av det. Og så må man bestå urintesten til slutt. Den sliter de fleste med.
Men, har man bare karet seg til mål innen tidsfristen og består urinprøven, er det bare et spørsmål om tid før alle før en på resultatlista er utestengt og man mottar heder og ære i posten.
@Adolph
Ja, og nå mottar Andy Schleck heder og ære i posten.
Det virker ikke som om han er særlig glad for det.
Synd at juksere og dopere ødelegger for den flotte sykkelsporten!
Sorry for sene svar.
Jeg skal svare de andre kommentarene senere, men foreløpig:
Jeg er helt enig med Anders i at Contador burde blitt utestengt.
Både A – og B- prøven var positiv, men dessverre har det spanske sykkelforbundet foreløpig vist at de fremdeles ikke tar doping alvorlig nok.
Husk: Contador er bare «frikjent» av det spanske sykkelforbundet (som selvsagt vil ha Spanias beste rytter ned i TdF)!
Han er IKKE frikjent av UCI eller Wada.
Kommer tilbake til Kontrovers ASAP.
GOD helg! :)
ASAP ok og takk for det Ragnhild
Fotball det var Japan som vant over Tyskland og Japan mener å være bedre i sport og i all alt siden de løper liksom skjønner de bedre til både og.
Snakkes ASAP
takk
zohre
For å ta bare tittelen; Ja!
Sykkelsporten er infisert av løgnere, både hos utøvere og i kulissene. En seierherre er ingen vinner når de gang på gang har blitt påvist juks for å komme seg til toppen. Vi klapper ikke og kaller det ingen bragd, når vi tenker JUKS for enhver som står på pallen. Hvilket er en dyp tragedie for den som faktisk har rent mel i posen!
Hva enn Lance Armstrong gjorde i sin tid lider han enn så lenge ikke av det samme som mange av sine tidligere sykkelkompiser og (i følge dem selv) «partnere i dop på høyt nivå, og deres plutselige trang til å stå frem og bekjenne sine sportslige synder. Så genialt av de å dra frem et enda større og viktigere navn enn deres eget i det de ser seg nødt til å innlemme verden i sin egen smålighet for å nå toppen, felle noen tåren og bøye hodet i skam. Dagen derpå er det uansett ikke de som snakkes mest om, men den andre de nevnte. Den som og var med på dopgildet, nemlig den største av de alle, den beste. Lance Armstrong.
Sykkelsporten har tapt ansikt og respekt. Det er sykkelsporten som må reise seg, det er ikke utøveren alene, det er ikke vi som plutselig må begynne å tro de igjen. De må gjøre seg fortjent til vår tillit ved å sette standard selv, ved f eks IKKE å la dopingtatte som Contador stille til start i verdens største sykkelrace. De må tegne linjene, de må forandre seg.
De må vrenges innside ut, ristes, vaskes og brettes på nytt.
Dyp tragedie? Ja, det hørtes dramatisk ut. Man sitter iallfall ikke med den samme følelsen. Å vinne der og da er det som gjelder.
Men du tar nok feil når det gjelder Lance Armstrong. Du trekker fram konspirasjoner mot ham. Han er ikke noen juksemaker. Over 500 tester er tatt i løpet av karrieren og alle var negative. Armstrong satset kun på Tour de France, og syklet ikke Giro d’Italia eller andre sykkelløp som kunne ødelegge formen. Han var meget talentfull. Armstrong var like god i sykling, svømming og løping som ung. Han ble veldig god i både temposykling og fjellklatring. Dessuten hadde han et sterkt lag rundt seg hver gang. I det siste comebacket endte han opp på tredjeplass i Touren, men nådde ikke til topps pga. han hadde mistet akslerasjonen/støtet på sine eldre dager. De andre sykkelkompisene du sikter til har aldri klart å bli like gode som ham, og misunnelsen er tydeligvis stor. Spesielt når de ikke levnes noen ære når de selv blir tatt for å jukse.
Contador sa direkte at han ikke trodde noe på den seneste dopingsaken. Jeg synes det er enda mer opplagt at han har tatt doping for å restituere seg i fjelletapper i fjor. Siden Contador syklet giroen og ligger over ett minutt bak allerede pga. en velt og en svakere lagtempo (syklet nok rimelig fort likevel), er det ikke sikkert at Contador vil gå til topps i år. På torsdag begynner Touren for sammenlagtkanonene. Først Pyreneene, så alpene på løpende bånd. Til slutt en avgjørende tempoetappe. Her vil Contador ha en fordel via Andy Schleck. For Andys del er det hva som skjer i Alpene som er avgjørende.
@Anders
Jeg synes du skulle lese denne lenken, og ikke minst underlenkene, der noen går til Anders Christiansens blogg.
http://www.vg.no/sport/sykkel/artikkel.php?artid=10077691
Anders Christiansen er en meget kunnskapsrik og etterrettelig sportsjournalist, med sykkel som spesialfelt.
Ingen tvil om at lance Armstrong var et multitalent, og han dopet seg kanskje ikke i begynnelsen i sin karriere, men alt tyder på at han dopet seg i 1999, da han kom tilbake etter å ha blitt frisk av kreft, og mye tyder på at han har dopet seg senere.
Det er svært mange som forteller om dopsamarbeid med Armstrong, dessverre.
Men han er kanskje for «stor» til å bli avslørt.
*************************
Angående Contador i touren i fjor:
Hvis Contador hadde blitt nektet å starte, slik han skulle ha blitt, ville Leopardlaget og Schleckgutta ha lagt opp en annen taktikk, og da tror jeg de ville ha kjørt annerledes i Pyreneene og lagt Cadel Evans bak seg der, men dette blir jo bare spekulasjoner.
Derfor er Cadel Evans en verdig vinner.
Det finnes ikke noen bevis og man er faktisk uskyldig til det motsatte er bevist.
Jeg har lest om historien om disse frosne dopingprøvene fra 1999.
http://sykkel.vgb.no/2010/11/17/historien-om-verdens-mest-kontroversielle-dopingpr%C3%B8ver/
Men bevisets stilling er fryktelig sterk for Armstrongs del. Det er et tyngende vitenskapelig argument å hevde at prøvene kan være forvekslet. Bare denne usikkerheten gjør at han umulig kan felles. I tillegg betyr indikasjon på EPO at ikke nødvendigvis at det er påvist EPO i positive prøver. Nok en usikkerhet. Man må gjøre disse testene på nytt. Når etterforskning har pågått i to år og det har ført til henleggelse…da er det ingenting å hente…
Det er best å ha systematisk dopingkontroller og utvikle nye metoder for å avsløre doping. Mye tyder på at doping er et mindre problem i sykkelsporten nå enn før takket være nettopp det nevnte og bedre holdninger.
Doping burde få økonomiske ringvirkninger. Men det ser ikke ut som at laget til Bjarne Riis, som selv dopet seg med EPO i sin tid, blir straffet for dopingbruken.
@Anders
Nei, jeg tror Lance Armstrong har klart å snirkle seg unna domfellelse, selv om de aller fleste i det internasjonale sykkelmiljøet, både aktive, tidligere aktive, trenere, ledere er overbevist at han har dopet seg.
Jeg tror også at sykkelsporten er renere nå enn tidligere.
Derfor var den milde dommen mot Contador beklagelig.
Han skulle jo ikke fått fratrekk for alle de månedene han beviselig syklet i fjor, og skulle i alle fall vært utestengt til august 2013.
Heldigvis rekker han ikke OL.
Hørte du Gerhard Heiberg si at et alternativ var å utestenge Contador for alltid fra OL?
Etter Contadordommen vurderer IOC til og med å kutte ut sykkel i det olympiske programmet!
For IOC opplever ikke at CAS tar doping alvorlig nok, at det er en skandale at han fikk sykle både giroen og touren etter at han var dømt, og at den endelige dommen kom altfor sent og var altfor mild.
Dommen får forhåpentligvis økonomiske ringvirkninger for Contador, men ikke for Saxo Bank.
Bjarne Riis forsvarer til og med Contador i stedet for å ta et oppgjør med ham.
http://www.team-saxobank.com/ny_news.asp?n_id=3489
Det er beklagelig for sykkelsporten.
Men Bjarne Riis dopet seg jo på EPO fra 1993 til 1998, altså også da han vat tdf sammenlagt, og det tyder kanskje på at han ikke tar dopingproblemene på alvor?
Contador ble felt pga. hans bifforklaring synes å være usannsynlig. Les begrunnelsen i artikkelen. Flere andre utøvere har blitt utestengt for å bruke forurensede kosttilskudd i andre idretter. Selv om doping ikke skulle ha vært intensjonen til den godeste Alberto er det hans eget ansvar å holde seg unna slike preparater.
http://www.procycling.no/article3329035.ece
EPO-variantene derimot er sterke prestasjonsfremmende midler. Det er i en annen liga. Så mitt inntrykk av spanjolen er noe mildere nå enn tidligere. I det lys bør ikke utestengelsen være lenger enn 2 år. 4 år ville vært urimelig. Det samme er evig utestengelse fra OL. Men han skulle ha vært dømt på et langt tidligere tidspunkt. Og hans deltakelse i Tour de France 2011 og fjorårets Giro di Italia er kontroversielle. Man trenger ikke doping i OL i særlig grad selv om noen er tatt. Det er bare én etappe.
Armstrong har ikke beviselig dopet seg. Og det er ikke belegg for å si at han har sluppet unna.
Vi kan trygt si at alle konkurranser før år 2000/2001 er ugyldige i forhold til dagens regime. For da kunne man bruke EPO uten å bli tatt for det. Selv om Armstrong skulle ha brukt doping i 1999, så har sannsynligvis de sterkeste konkurrentene hans også gjort det. Nå er sykkelfeltet i Tour de France tregere. Og det tyder på mindre doping. Men fremdeles bør organisasjonene ligge langt framme på utviklerfronten og være i stand til å detektere doping i nye varianter.
Så Contador er en liten juksemaker, mens Riis og de andre har vært store juksemakere.
@Anders
Ja, jeg vet hvordan begrunnelsen til CAS var.
Men: WADA og UDI mente at Contador hadde bloddopet seg.
Dette Ville/turde ikke CAS dømme han for, og så fikk vi en slags kompromissdom.
Saken har vært turnert på en temmelig surrealitisk måte.
Jeg mener at 4 års utestengelse bør være minimumsstraff for ALLE som doper seg, UANSETT idrettsgren.
To år er ikke avskrekkende nok.
Med fire års minimumsstraff vil vi komme mye lenger i bekjempelse av doping.
Jeg er enig med deg i at han skulle vært dømt langt tidligere.
Ikke bare kontroversielt. De var riv, ruskende galt. De to store rittene ville fått en helt annen utvikling uten Contador i feltet.
Men når det var så galt at Contador syklet mesteparten av 2011-sesongen. altså i ett av de to årene han skulle vært ute med karantene, skulle han i ALLE fall vært utestengt til august 2013!
Nå får han i realiteten bare et halvt års utestengelse.
Likevel har det blitt avdekket mange dopere i OL, både i vinter- Ol og sommer- OL
Husker du f.eks Mühlegg i Salt Lake i 2002? Der ble også flere russiske løpere felt.
Doping i friidrett, styrkeidrett, alle utholdenhetsøvelser er og har vært et problem i OL, selv om konkurransene bare går over en dag.
Derfor er det viktig for WADA å holde folkus og fortsette med det gode arbeidet for å minimalisere dopingsproblemet i idretten.
Sant. Men det at andre begår lovbrudd, er ingen gyldig grunn for at en selv skal begå samme lovbruddet.
Jeg er også sikker på at sykkelsporten er mye renere enn før. Og skal forbedringen fortsette, må dopingjegerne tørre å felle de største stjernene dersom de blir tatt i dopingkontroll.
Bjarne Riis var blant de store juksemakerne, ja. Han har, i alle fall i ord, tatt avstand fra sin tidligere doping, og Saxo Bank driver etter eget sigende et omfattende antidopingarbeid med nulltoleranse.
Likevel støtter altså Bjarne Riss Contador.
Grunnen til det er sikkert at Saxo Bank taper veldig mye på utestengelsen.
Uten Contador er de ikke sterke nok til å få ordinær plass i TdF, og det er naturligvis veldig alvorlig for det danske laget.
De kan likevel bli med i touren gjennom loddtrekning mellom lagene på lavere nivå. Det er alltid noen Wildcards med, og skal Saxo Bank få mulighet til å delta, må de nok bli utplukket gjennom denne sistesjansen.
Men de kan jo ikke hevde seg i i TdF eller giroen i år.
Den eneste fra Saxo Banksom kan vinne noe av betydning i år, er slik jeg ser det, belgiske Nick Nuyens. Han har alltid muligheter i klassiskerne.
Husk også at Contador kom fra det dopinbefengte Astana. Hele laget, inkludert Contador, var jo utestengt i 2009 på geunn av doping. Der var jo Armstrong også, midt i dopingfabrikken:
Nei, jeg stoler ikke på dem som syklet for Astana da laget drev systematisk nærmest industriell, doping!
Jeg er imponert over dine sykkelkunnskaper og kunnskaper om saken. Jeg var ikke klar over at Armstrong syklet i Astana?? Deltok han eller var han bare på papiret innom??
Men det er rart at du kaller Astana en dopingfabrikk… syklistene på profesjonelle lag sykler vel aldri sammen bortsett fra i konkurranse?
@Helene
Du skriver:
Det er jeg helt enig med deg i . Contador VAR jo dømt til ett års utestengelse, men så frikjente det SPANSKE sykkelforbundet ham, han var jo deres store sykkelhelt. Men skal man tro på en slik partisk frifinnelse?
Etter at WADA anket, burde Contador blitt suspendert.
Hele saken er blitt en slags tragikomisk farse. Nå er han OMSIDER dømt, men får sykle allerede i august, han kommer nok til å stille om i Spania rundt, og der blir han sikkert hyllet som en nasjonalhelt.
Lance Armstrong er virkelig et kapittel for seg selv. Med penger, enorm makt, de beste advokater og mektige aktører på sin side, har han unngått å bli tatt i doping, til tross for alle vitnespyrd mot ham og alle de sterke indisiene.
Jeg tror det er umulig å få ham dømt, men så er han jo ute av sporten nå.
Likevel har dette skadet sykkelsporten ekstremt mye.
Ja, de ansvarlige MÅ gjøre en bedre jobb i fremtiden hvis sykkelsporten, som er så fascinerende, fortsatt skal kunne appellere og for at vi skal kunne ha tillit til rytterne.
Tusen takk for en innsiktsfull kommentar, Helene. :)
Zohre
Postet 7. juni 2011 kl 17:47
Hei Ragnhild
Mailen min er samme og fint at du svarer. Litt dårlig med min PC hvis ikke svarer jeg:
Dette innlegget minner en om Gud er ikke i vår forstand samtidig Gud, hjerne og fysikk henger sammen altså ingen av disse er absolutte og en bekreftelse er jeg absolutt enig eller?
Tid er kjernen og også i denne seremonien.
—–
Nå PC´en min er i orden og virker den som skal.
takk
zohre
Hei Ragnhild
Siden den 22.07 har jeg ikke sett deg på nettet og jeg håper snart er du hos oss igjen.
takk
zohre
@Kjære Zohre
Nei, jeg har ikke blogget siden tragedien. Foreløpig har jeg mer enn nok med å takle sorgen over alle våre nydelige hjertebarn som ble massakrert og døde på Utøya, og over alle som mistet sine barn, barnebarn, søsken, nieser, nevøer, venner, skolekamerater, partivenner i AUF.
Det er en tid for alt.
For meg er ikke tiden kommet for diskusjon ennå.
Det føles absurd for meg å debattere midt i den tyngste sorgen og krisen. Som ofte blir enda verre etter begravelsen, når den store folkelige støtten som alle pårørende har opplevd, gradvis avtar, og man må gå inn i en ny hverdag uten den eller dem man var glad i.
Men før eller siden kommer kanskje tiden også for meg til å blogge igjen.
Du kan i mellomtiden finne meg på twitter, (søk på «ragnsvan»). Det hender jeg skriver korte setninger der.
Klem.
Hei Ragnhild S
Jeg har lest deg ved kondolansene og jeg bare håper at alle forstår hverandre i sorg og i glede.
Snakkes Ragnhild
takk
zohre
Godmorgen Ragnhild.
Så godt å se at du fortsatt befinner deg på denne planeten.
Men det er leit å høre at du er så plaget med sorgbearbeiding.
Min sorgbearbeiding er nok langt enklere enn din, idet jeg innser at den forferdelige udåden som er gjort, er noe man dessverre ikke kan gjøre ugjort..
Min tenkning innebærer imidlertid at jeg er opptatt av de dreptes evt. afterlife, noe jeg tydeligvis må være den eneste i Norge som er opptatt av.
Du har selv skrevet et innlegg om dåp og konfirmasjon, som fikk mange merkelige kommentarer. Dersom de drepte ungdommene er døpt/konfirmert eller har fått sin tro på Jesus iorden, innebærer min tenkning at de har det langt bedre der de nå er, uten at ondskapen slipper til, enn på denne planeten, som er overbelastet med ondskap.
Kan du fortelle om sorg er en form for depresjon?
@Svein Tore Pedersen
Gud ønsker at vi begynner å skrive siden den første bokstaven som hjernen leser er E og E er Gud, hjerne og fysikk.
Gjennom denne bokstaven lærer vi å være helhetlige enn å innskrenke Gud altså Jesus er ikke Gud.
Koran betyr å lese og Jesus er kjærlighets profet så en lesning som er ment med Gud.
takk
zohre
@Zhore,
Vi lærer at Jesus er Guds sønn.
Takk
@Svein Tore Pedersen
Hei på deg Svein Tore
Gud er Gud.
Å lære Jesus er fader eller sønn er å lære en overlegenhet og ingen religion kommer til å godta, selv om Japan måtte oppleve atombombene og Islam måtte oppleve en tegning av profeten Mohammad så Jesus er frelses profet ja.
takk
zohre
@Hei på deg Zhore.
Takk for tilbakemelding.
Jeg leser idag Kardinal Ratzinger «Innføring i Kristendom».
Kardinal Ratzinger er idag blitt den nye Paven.
Han skriver, «Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er en og samme person».
Har han rett?
Takk
Svein Tore
PS. Jeg liker ikke at noen skal være morsomme å karikere Profeten MUhammed, men slik er det blitt i Norge idag.
Alt skal være lov i ytringsfrihetens navn, men alle slipper ikke til med sine ytringer, det er vanskelig å forstå selvfor en etnisk innfødt.
Svein Tore Paven sier slik men, en forventning er masseargumentasjon siden Jesus er frelses profet.
Hvis klarer vi gjennom masseargumentasjon så kan vi kalle den for den hellige ånd.
Så Jesus er ikke Gud og er ikke fader og er ikke sønn men, den hellige ånd siden du og jeg er nå i en åndelig prosess gjennom hjernen som er script altså disse bokstavene.
takk
zohre
Til dere som har kommentert Contadorsaken:
Tusen takk for kommentarene!
Jeg har lest dem alle sammen.
Men selv om jeg elsker Tour de France, mistet hele touren interesse for meg 22. juli.
I alle fall var det jo godt at Contador ikke vant, så uansett resultat av saken hans:
Årets vinner blir ikke fratatt seieren på etterskudd.
Fortjent seier til Cadel Evans.
Andy og Frank skulle nok ha turt å være mer offensiv i Pyreneene for å få større luke til CE, men de hadde fokuserte nok mest på Contador. Denne taktiske feildisposisjonen kostet dem sannsynligvis seieren.
Så Cadel Evans er en verdig vinner.
Og siden jeg er Leopard Trek-supporter, synes jeg selvsagt det var fint at begge Schleck-brødrene kom på podiet.
Skal prøve å svare mer om dopingspørsmålet senere, for det er jo alltid aktuelt.
Islam:
http://www.youtube.com/watch?v=d7RQT58z_2I&feature=related
takk
zohre
Svein Tore Paven sier slik men, en forventning er masseargumentasjon siden Jesus er frelses profet.
Hvis klarer vi gjennom masseargumentasjon så kan vi kalle den for den hellige ånd.
Så Jesus er ikke Gud og er ikke fader og er ikke sønn men, Jesus er den hellige ånd siden du og jeg er nå i en åndelig prosess gjennom hjernen som er script altså disse bokstavene.
takk
zohre
Gud er:
Gud+Jesus+Den Hellige Ånd= En og samme enhet. Vi sier en treenighet.
Men nå skal jeg se på Zohre på sporet, på NRK.
Takk
Svein Tore
Ok Svein Tore
Dette likte jeg veldig godt så en + får du igjen av meg.
takk
zohre
Bare en liten oppdatering om Contadorsaken:
Nå ser det dessverre ut til at Wada kommer til å tillate små mengder clenbuterol hos syklistene. Dette ser jeg på som et nederlag for antidopingarbeidet, og jeg har en STERK og begrunnet mistanke om at denne «liberalieringen» i forhold til små clenbuterolmengder må sees i sammenheng med saken mot Contador, som etter planen skal avgjøres nå i september.
Contador i feltet betyr flere penger i kassen, og det er veldig synd om kommersielle hensyn skal vinne over etikken i antidopingarbeidet.
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-14952870
Nå er det altså ENDELIG avgjort:
Contador er funnet skyldig i doping, hans forklaringer ble ikke trodd og alle millionene til advokat hjelp ikke.
CAS brukte fryktelig lang tid på å skrive dommen og offentliggjøre den.
Er den fordi det sitter langt inne å dømme sportens kanskje største navn til to års utestengelse?
Han fikk den strengeste straffen som han kunne risikere, nemlig to års utestengelse.
Men så skal jo alle dagene saken har vart, trekkes fra, hele 565 dager, og dermed kan Contador delta i renn igjen allerede i august i år.
Han blir fratatt seieren i TdF 2010, der han vant med 39 sekunder på Andy Schleck, og der han brukte det forbudte clenbuterol dagen før den avgjørende etappen og store styrkeprøven mot Andy Schleck opp Col du Tourmalet.
Han er også fratatt seieren i Giro d’Italia i 2011.
Behandlingen av denne saken er svært kritikkverdig og har tatt altfor lang tid, for mens man ventet på dommen, har altså Contador syklet på touren og giroen i 2011, og får nå en kortvarig karantene.
Denne saken viser at Contador IKKE skulle ha fått delta verken i Giro eller i Tdf i fjor.
Man må rett og slett sørge for å komme frem til endelig dom fortere, også når synderen er den største profilen i sirkuset. Mens en anke behandles, må rytteren suspenderes.
Dessuten er det på tide å overveie fire år som passelig straff for dopere.
To har har ikke sterk nok avskrekkende kraft.
(jeg skulle skrevet ny bloggpost om dette, men bruker bare den artikkelen jeg allerede har skrevet, og skal svare på de ubesvarte kommentarene her,)
ragnhild…
du vet Contador har hatt mektige venna ……
@Bjørn
Ja, mektige venner og mange penger til å betale dyre advokater.
Bra at han nå er blitt dømt, men det tok altfor lang tid, og han burde ikke ftt fratrekk for den tiden han fikk lov å sykle i fjor.
Dessuten burde straffen for doping økes til fire års utestengelse.
Det ville kanskje virke mer avskrekkende og få flere til å tenke seg om før de doper seg.
ragnhild….
hvordan går det nå med saxo bank – leste at contador vel sto for over 60 % av poengene der i gården… vil de f eks bli invitert til årets TDF ?